خستگي در ام اس

خستگي در ام اس، خستگی مزمن در ام اس چیزی شبیه خستگی طبیعی نیست. خستگی طبیعی برای هر شخص سالمی نیز اتفاق می افتد، در حقیقت منظور از خستگی طبیعی همان احساس است که معمولاً پس از انجام یک سری فعالیت ها و در پایان آن برای شخص اتفاق می افتد و شخص معمولاً می داند علت خستگی اش چیست و با یک استراحت خوب شبانه، خستگی اش بر طرف می شود.
لیکن خستگی مزمن در ام اس بسیار متفاوت است. شخص بیمار روزها احساس، اتمام انرژی و خستگی مفرط دارد گویی که بدنش فعالیت بسیار و سنگینی انجام داده باشد و این نوع خستگی هرگز با خواب شبانه و استراحت برطرف نمی شود. این خستگی مفرط حتی می تواند یک ماه طول بکشد و اگر مزمن شود تا شش ماه یا بیشتر ادامه خواهد داشت و بالطبع بر عملکرد طبیعی شخص بیمار تاثیر می گذارد و کیفیت زندگی او را بر هم می زند. بر طبق تحقیقات 80 درصد بیماران ام اس عارضه خستگی را نیز دارند و این خستگی مفرط در ام اس هر چه ساعات بیشتری از روز می گذرد و بیشتر بیشتر می شود و معمولاً گرما و رطوبت خستگی ام اس را بسیار تشدید می کند و در چنان شرایطی کاملاً ناگهانی اتفاق می افتد نه همانند خستگی نرمال و طبیعی ناشی از فعالیت ها.

چطور با خستگی ناشی از ام اس مبارزه کنیم؟
بهترین طریق مبارزه با خستگی ام اس، درمان علت پدید آورنده آن است. متاسفانه در حال حاضر هنوز علت خستگی ام اس قبلاً مشخص نیست و دلایل گوناگونی را برای آن ذکر می کنند. اگر چه راه هایی هستند که می توانید با انجام آنها کنترل خستگی کمک کنید در اینجا چند نکته قید گردیده است:

1- موقعیت شخصی خود را ارزیابی نمایید.
میزان انرژی خود را ارزیابی کنید. تصور کنید که انرژی شما یک بانک است که باید زمانی از روز را به بررسی میزان دریافت و پرداخت ها و تسویه حساب انرژی اختصاص دهید. در یادداشت روزانه خود حالت های خود را بنویسید تا بعد از یک هفته قادر باشید، تشخیص دهید چه وقت روز شما بیشترین حالت خستگی را تجربه می کنید و یا بیشترین انرژی را دارید.

نسبت به اخطارهای جسم و روح خود هوشیار باشید
خستگی نشانه و اخطار دارد و این نشانه ها می تواند شامل چشمان خسته، پاهای خسته و یا احساس کسالت کل بدن، شانه های منقبض، احساس بی انرژی شدن، عدم توانایی تمرکز، ضعف، بی انگیزگی، خواب آلودگی، کج خلقی، عصبی بودن، عصبانیت، بی صبری و کم طاقتی.

انرژی خود را حفظ نمایید.

1- کارتان را سازمان بدهید و برنامه ریزی داشته باشید.
2- برای استراحتتان برنامه مشخص داشته باشید که پیش از خستگی بتوانید به استراحت بپردازید نه پس از آن.
3- آرام آرام کار کنید. سرعت مناسب برای کار داشته باشید.
4- از وسایل مناسب استفاده کنید. صندلی راحت در هنگام نشستن با پشتی مناسب و با کمر صاف نشستن و شانه هایی که به عقب می دهید. میزان کارتان را تنظیم کنید و به شکل خم شده و یا با پوزیشن نامناسب به کار نپردازید.
5- اشیاء و وسایل را در دسترس بگذارید که نیازی نباشد، دائم آنها را از مکانی بالاتر از دستتان و سرتان بردارید.
6- موقعیت ها و عللی که باعث خستگی تان می شوند را در محیط خود بیابید. مثلاً دمای بالا و گرمای محیط یا دود ... از دوش گرفتن برای مدت طولانی بپرهیزید.
7- فعالیت هایتان را درجه بندی کنید، ببینید چه فعالیت هایی برای شما مهم تر هستند و انرژی خود را صرف کارهای مهم تر نمایید.
8- تغذیه مناسب داشته باشید. خستگی با وجود گرسنگی بدتر می شود.
9- کاهش فعالیت فیزیکی که می تواند به دلیل بیماری و یا عوارض درمان باشد، می تواند به کاهش انرژی نیز بینجامد. ورزشی ملایم را همیشه انجام دهید تا از خستگی نیز پیشگیری کنید.
10- استرس را مدیریت نمایید. سطح توقعات خود را تنظیم کنید مثلاً اگر لیستی برای کارهای روزانه دارید که مثلاً شامل 10 تا مورد است، سعی کنید آن را به دو مورد کاهش دهید و بقیه را برای روز بعد بگذارید. احساس اینکه کاری را به پایان رسانده اید، بسیار تاثیرگذار است و موجب می شود احساس خستگی نکنید. اما کار نیمه تمام احساس خستگی را می آورد.
11- بگذارید دیگران شما را درک کنند. دوستان و خانواده می توانند با قرار دادن خودشان به جای شما از حس خستگی شما بکاهند. اگر در گروه های همدرد شرکت کنید سایر بیماران ام اس که این مشکل را با شما در میان می گذارند، احساس خستگی کمتری خواهید داشت.
12- تکنیک های ریلکسیشن: تکنیک های تنفسی مناسب که به کاهش استرس کمک می کند، موثر است.
13- در فعالیت هایی که فکر شما را از خستگی دور می کند، شرکت کنید. مثلاً فعالیت هایی مثل بافتنی بافتن، مطالعه و گوش دادن به موسیقی فیزیک شما را درگیر نمی کند اما فکر شما را بجای دیگری می برد و به انرژی فیزیکی کمتری نیاز دارد.

 

جوملا فارسی